Vimplar till salu

måndag 1 juni 2009

Etsa på glas med hjälp av QK dies

När man som jag samlat på sig en massa saker och verktyg inom denna hobby så kan det vara roligt att hitta nya användningsområden för dem. Så idag tipsar jag på Scrappiz om glasetsning. Jag har sett Lotta på Scraphouse dema detta och var bara tvungen att prova på.
Till detta behöver man... (Känner mig sig om en TV-kock...;) Dies eller stansar av något slag, självhäftande vinyl, ets kräm, skumpensel och något i glas som man vill etsa mönster på.

Man börjar med att stansa i vinylen med den formen man valt, Jag valde att använda mig av moln på mina ljuslyktor. Det är det som blir "över", som man använder som mall. Glaset ska vara tvättat och torkat och sen får man gnugga fast mallen ordentligt. Just på denna ljuslykta fick det plats 3 moln.

Sen lägger man på geggan i ett tjockt lager med skumpenseln, man får vara noga så det inte kommer utanför. Sen är det bara att vänta i 15 minuter. Och när tiden har gått skrapar man tillbaka geggan i burken och tvättar rent glaset under ljummet vatten. Dra bort vinylmallen och torkar av glaset.


Jag hade svårt att fota glasen så att man ser det etsade, men jag hoppas ni kan få en bild av det. Ett superroligt sätt att få användning av sina dies på ett nytt sätt, och göra personliga presenter. Det utstansade i vinylen som blir över kan man ju använda på sina layouter/kort eller varför inte som jag gjort., pynta plastbackarna i barnens rum.

Ett tillägg: Det är QK vinyl till Silouetten som jag använt och krämen har jag köpt hos Stellas.se Men har sett att den även finns i div. scrapaffärer, tex Kortmakaren

8 kommentarer:

Christine sa...

Men du!! Vilken idé!! =)

Tusen tack ♥

Maya sa...

Åhhhh så super idè,Rimna!!
Nyydelig ble det!
Men hvor får man tak i sånn ets krem?!

Ha en flotters dag,
klem fra Maya:)

Anonym sa...

Vad snyggt, du är så duktig!!!!

/Ann-Mari

Carina sa...

Wow! Dette var bare så kult!!!

Klem, Carina

Anette sa...

Gud så häftigt gjort. Måste jag prova...

Lisa sa...

Så rolig ide´. Ja, det finns verkligen möjligheter med detta. Jätte kul! Tack förm inspirationen
Kram

Pappersdraken sa...

Vilken superidé, det måste jag prova. tack det är sådant här som gör mig glad när jag besöker en blogg. Tips och tekniker väl beskrivna!
Hälsar Suss/Pappersdraken

Gurkiss sa...

WOW såå cool, de måste jag me prova nån dag :)

ha de gott.
kram gurkiss