Vimplar till salu

lördag 27 juli 2013

Fålla hörn

Kom på när jag höll på och fållade en duk till köksbänken att det kunde vara roligt att ta bilder på förloppet. Kanske finns det någon därute som inte vet detta smarta knep ännu att göra fina hörn på dukar, handdukar, servetter och liknande. (Blev själv upplyst för några år sedan) ;)

Så nu blir det en rad med foton, och jag hoppas ni kan se fast det är taget med mobil balanserades i ena handen...



Börja med att stryka in en dubbelvikt fåll runt om kanten. 



Vik upp.



Klipp av hörnet i 45 grader så den första vikningen klipps bort.





Vik in hörnet i 45 grader till vikningen längst in.



Vik in kanterna längs den första vikningen.



Vi därefter in kanten längs den andra vikningen, då ska ett snyggt hörn bildas.



Nåla hörnet.



 Dags att sy, Sy längs kanterna och när du kommer till hörnet lyft bara pressarfoten och vrid på tyget och fortsätt längs nästa kant.



När du är klar ska det se ut såhär på baksidan. Snyggt och utan knölar som jag brukade få förut när jag bara vek den ena fållen över den andra...



Rätsidan är också snygg och det ser riktigt proffsigt ut, eller hur!



Hoppas ni förstod min något knepiga beskrivning, annars får ni gärna fråga.
Ha det gott!

13 kommentarer:

Annika kort & gott sa...

Tusen tack för att du visade detta smarta tips! Så gjorde jag ju förr när jag sydde mycket dukar och annat, men det hade nästan fallit i glömska.
kram Annika

Jeanette Wallén sa...

Snyggt! :)

Britt-Inger sa...

Vilken bra beskrivning. Tack så mycket!!

Ida sa...

Tackar!

Ida sa...

Tackar!

annas alster sa...

Vilket superbra tips! Det hade jag inte koll på :)

Henrietta sa...

Så fint det blev! Ett riktigt bra tips!
Kram Henrietta

m sa...

fantastic tutorial!

Anonym sa...

Bra tips. Det kommer jag att använda mig av.

Anita B

Anonym sa...

Detta var guld värt! Tusen tack för den lättförstådda beskrivningen <3

Bella Trix sa...

I don't speak German and yet the pictures still gave me a workable tutorial - thank you!

Nettan sa...

Vilken fenomenal beskrivning och jättebra tips!
Så här ska jag sy mina kökshanddukar ikväll, tack!
/nettan

Ingemo Åsgård sa...

Har aldrig lärt mig det här. Tack, nu kan jag
Ingemo från Åland