Vimplar till salu

onsdag 3 september 2014

Virkad disktrasa


Disktrasor använder jag ofta, både i vardagen och i mitt arbete. Byter den dagligen och även om jag tvättar vanliga wettextrasor också ville jag ha något mer hållbart alternativ.

Jag har testat mig fram bland olika garner och mönster och kommit fram till en kombo som jag trivs med. Ribbmönstret gör trasan luftig samt att den river bra på smutsfläckar. Gillar bambugarn som är blandat med bomull bäst, då bomullen tillför stadga i tråden och bambun har uppsugningsförmågan samt är naturligt antibakteriell. Ville även ha en trasa som funkar att tvätta i 60 grader och det gör denna, tänk på att inte använda sköljmedel.



Ett enkelt och snabbt virkprojekt som passar perfekt i tv soffan eller som bilvirkning. 


Då jag fått flera förfrågningar om beskrivning, ska jag försöka skriva ner hur jag gör.

Jag har använt dubbel tråd av Delfi Bambugarn, virknål 4,5

Varv 1: Lägg upp 33 lm och virka ett varv med fm.
Varv 2: 1 fm, 31 fm virkade i den bakre maskbågen, avsluta med en fm.
Alla varv virkas därefter på samma sätt. De yttersta maskorna virkas alltså i båda maskbågarna för att få en stadigare kant.
Virka så många varv du vill för att få den storleken du vill ha.
När du är nöjd med storleken virka ett varv med fm runt hela trasan för att få en stadig kant.

Lycka till!

5 kommentarer:

Rumpetuss sa...

Fin trasa!,tack för mönster!

Cath. sa...

Tack för att du delar med dig! Kram! <3

my Haven sa...

Åh va fin! Trodde aldrig jag skulle bli sugen på att virka en disktrasa... Men nu har det hänt!

Titti sa...

Jättefin trasa. Önskar dig en fin söndag.

CRAFTY VIDEOS TIPS sa...

your gallery is just very nice .graphics are very nice . your website it just super. best of luck . do come visit me some time. that goes to everybody who see this. WE.HOBBIESANDCRAFTS.NET. and please sign my guestbook at the bottom of my webpage to let me know you came to see me thank you.