Vimplar till salu

fredag 28 augusti 2009

Lite information...

Jag måste ha varit oerhört trött när jag bloggade kortet i det förra inlägget... Tog kort på det i skrivbordslampans gula sken någon gång runt klockan 22 igår kväll och hade lite bråttom att få upp det på bloggen innan sängdags. Så ni kära läsare, som gillar att kika in här fick ingen information om material på kortet.

Jag hittade dessa underbart söta små figurstämplar hos All that Scraps och beställde hem några stycken motiv. Det lär bli fler om jag känner mig själv... Jag färlägger nästan alltid mina motiv med Distress refiller och använder ProMarker Blush till hudfärg. Stämplar motiven med Memories svarta dyna och bara man är lite försiktig så kan man använda den till ProMarker pennorna också. När motivet är färdigmålat och torrt så färgar jag in kinder och ev. ögonlock med torrchalks i passande nyanser med en liten trubbig pensel. Just på denna lilla älva blev det lite glitter på vingarna också och några pärlor i håret.
Jag lägger flera lager av färg när jag målar. Det första lagret brukar vara väldigt ljust, och sedan målar jag det andra lagret med samma nyans och förstärker skuggor med djupare färg. Det tredje och sista lagret behövs egentligen inte men jag gillar lite "skitiga" färger och inte för klara så då lägger jag på tunt med svag Frayed Burlap där jag vill ha skuggor och på så vis tycker jag det blir lite mer liv i motivet.
Dagen tips: Våga prova och blanda förläggningstekniker och även blanda distressfärger. Man kan alltså lägga på ett nytt lager färg fast det undre har torkat, det blandar sig fint.
Har ni fler frågor om färgläggning eller annat så svarar jag gärna om jag kan förstås!

1 kommentar:

Marit sa...

Ljuvligt!!
Du är superduktig på att färglägga!

Får jag tipsa om att jag har de där stämplarna på väg hem??

kram Marit