Vimplar till salu

tisdag 13 april 2010

Beskrivning av blomma

Har fått frågor om hur jag gjort den stora rosa blomman på kortet i inlägget nedanför. Här kommer en snabbt ihopslängd beskrivning. Hoppas ni förstår, annars är det bara att fråga.
Man behöver dubbelsidigt mönstrat papper, blomstansar av 3 olika storlekar eller om man klipper ut själv, sprayflaska med vatten, en långbent brad och något att göra hål med.

Till just denna blomma har jag använt mig av 4 stora, 3 mellan och 3 små, men detta går att variera som man vill och även blanda in olika papper osv.

Sen gör jag hål i mitten av blommorna.


Börjar att trä på alla i storleksordning på en brad och ser till att kronbladen hamnar lite omlott hela tiden. Det är en fin effekt att vända på vartannat blad så dom olika mönstrena blandas.

Såhär ser blomman ut när alla blommorna är monterade.


Sen till det roliga; vatten, vatten och ännu mer vatten!


Knöckla ihop blomma för blomma. Nyp ihop bladen och kom ihåg att vattna blomman ibland.


När man knöcklat ihop alla blad så ser den ut såhär.


Sen vecklar man ut blomman försiktigt och pillar med den tills den blir som man vill ha den. Sen är det bara låta den torka. När den är torr kan man använda glitterlim tex för att göra den ännu finare. Man kan också använda glimmermist några gånger istället för vatten när man gör den för att få den att glittra riktigt!
Lycka till med blomskapandet!
Det bästa med detta är att när man inte har någon inspiration kan man alltid göra sig ett lager med blommor av spillbitshögen. Varför inte göra några stycken och ge bort till en scrapkompis!

20 kommentarer:

Jeanette Wallén sa...

SUPERbra tutorial!!!! :D TACK! Vilken tur att jag har sparat alla mina retroblompunchar även om de inte används så flitigt. Nu vet jag ju varför jag sparade dem! ;)

Kram,
Tett

Linda sa...

Åhhhh jippi, jippi jippi! *dansar* och *sjunger* "jag ska göra blommor, jag ska göra blommor!"

Tack snälla!!!

Kram Linda

Camilla sa...

Tack för tipset! Nu ska jag hem och göra blommor! De är verkligen superfina!

Zielonooka sa...

Thank you for your instructions.
Beautiful flower.
Greetings from Poland:)
-Zielonooka

Anki sa...

Håller med, de där blommorna är bra att göra med spillbitar. Jag har ett gäng på lager jag, sen just dagar då jag haft pyssellust, men dåligt med inspiration.

Scrapmoment Hellen sa...

Superfin blomma!!! Skall absolut lägga detta på minnet och prova! TFS!!

//Hellen

MissMian sa...

Wow...så snygg!!! Bara måste köpa blompunchar!

Nenne sa...

Underbar tutorial! och blomman blir så fin! nu blir det till att köpa ett par blomstansar antar jag *s*

Korten nedan är fina så jag dör också, vill se mer1

Pernilla sa...

Tusen tack för tipset !:))) De blev ju bara så snygga.

Pernilla sa...

Tusen takk for tipset!

Pernilla

Unknown sa...

Så otroligt fina blommor - tack för tipset, det här måste jag prova!

Zarah sa...

*måste köpa stansar nu*
TFS! :D

Lill sa...

Dette var stilig..takk for "oppskriften"
dette skal prøves!
ha en flott uke

pysselpetra sa...

WOW Rimna - vilket fantastiskt tips - ska genast springa och prova!!!

Marie sa...

wow, detta måste jag prova!

Christel sa...

Ojojoj, vad fina blommor du gjort! Vill också! Var har du fått tag på stansarna? Vill så himla gärna ha sånna. Tack för en underbar blogg; önskar att jag var lika påhittig och flitig som dig.

Cara sa...

Säger som Petra, WOW! Har testat nu :) Jättebra tutorial! Det var såå kul att göra egna blommor!

sara s sa...

Fiiint, tackar för tipset!

Marie sa...

Tack för tipset, här måste provas med en gång.

Ha en fortsatt trevlig onsdag, kram Marie

Anna sa...

Tack så jättemycket för tipset. Jag tyckte verkligen om din variant av egengjord blomma! Ha det gott!