Vimplar till salu

fredag 7 januari 2011

Årets utmaning!

Nu har jag bestämt mig vad som blir min utmaning detta år. Några av er har undrat om jag inte kunde göra julkortsutmaningen igen. Men jag känner att den är gjord och jag måste hitta på något nytt. Det senaste halvåret har det mest blivit fokus på stämpelmotiv och korttillverkning och jag känner att jag saknar att skapa layouter. Dessutom har det blivit mindre fotat då jag inte har "behövt" foton till layouter.

Så min utmaning för detta år att ta minst ett fotografi i veckan på små och stora händelser och sedan scrappa det samma vecka. Inga krav utan bara slänga på det som ligger på skrivbordet efter korttillverkningen. Jag kommer hålla mig till letter size 8 1/2 x 11 ", för det går fort och det är ett nytt spännande format för mig. Dock skar jag fel på denna första layout så den är lite mindre bredd på...

Målet är att vi årets slut ha 52 layouter att bläddra i och minnas året som gått. Som en årskrönika. Jag tror att denna utmaning kommer att vara tuff för mig men som vanligt, skulle det inte kännas kul utan bara tröttsamt, då lägger jag av. Det gäller att lyssna på sin inre röst! Något som kan vara en utmaning bara det! ;)

Så nu kör vi!

Vecka 1
Vi tog en spontan tripp till Stockholm och besökte Östasiatiska museet. Jag valde att dokumentera Molly som målar sin egen terrakotta krigare.

Som sagt, bara slängt på en massa dekorationer som låg och skräpade. Så skönt att högarna med "skräp" som man sparar minskar.

Kvittot från inträdet fick vara med på ett hörn också. Nu när jag skapar layouterna samma vecka som fotot är taget kanske jag kommer ihåg att plocka med dessa små minnessaker också!

Gillar lager på lager!

Så trevligt det var att äntligen få slänga förpackningar där det bara var kvar en sak. Ser fram emot att få slänga många förpackningar detta år! ;)

Hoppas ni hänger med mig på min utmaning detta år och ni får gärna kommentera så jag hittar till era årskrönikor också!

Gott Nytt 2011!!!

25 kommentarer:

Carina Lindholm sa...

åååååå vilken bra idé!! detta vill jag hoppa på, och att scrappa i letter verkar också kul jag har velat prova det ett tag nu så jag kanske ska ta och härma dig i det också ;) sköt om dig och jag hoppas vi träffas snart♥

hellenbell sa...

ÄNTLIGEN! jag har saknat dina layouter.

Anna sa...

Åh, det låter roligt!! Ser fram emot detta som vanligt! Kram

AnnaB sa...

Underbart! Både utmaningen och layouten! Att bara "slänga på grejer" verkar funkar utmärkt för resultatet blev så BRA! Hoppas på att få se fler layouter framöver då!

Lady Gaggig sa...

Helt otroligt!!

Lade nyss till dej i min blogglista (Ja, för ett par dagar sedan) för jag gillar dina alster.
OCH satt just i går och hade ungefär samma tanke med vecko-layouter...En för varje vecka om något som hänt....

Sammanträffande??
GISSA om jag hänger med på denna utmaningen!?!?!?!?

JAAAAA!!
Tack för den där "sista sparken i baken" som gjorde att jag nu bestämde mej...Hihi!

Kram på dej!

Jenny
Lägger till mej som följare också, för detta vill man inte missa!

Lady Gaggig sa...

Förresten....det är jag som nyss också skickade en "vänförfrågan" på facebook" (Jenny N).

Där lägger jag nog upp lite mer av mina scrappade grejer för tillfället (kanske blir bättre på det på bloggen så småningom också!?!?!?), om du funderar på "vem jag är"...

Hej svejs!

Jånna sa...

Vilken toppenidé!! Och SNYGG layout!

Själv scrappar jag redan i letter, eller en blandning mellan letter och A4 snarare; mina stående lettersidor har A4-mått på bredden så att de passar i vanliga plastfickor -toppen tycker jag :)

Lilo sa...

Jösses!! Snyggt! Me like! =) Jag skickar ju in alla foton för framkallning så denna törs jag inte hoppa på. Men nu kör jag din julkortsutmaning i år istället!

Anonym sa...

Denna hänger jag på! Skojig utamaning, har sett liknande innan men det är ju inte så skoj o hoppa på mitt i året, så tack för att du påminde mig! :) Fick just tipset om din blogg av min mamma, och vilken härlig scrapstil du har! Jättesnyggt! Jag länkade till min facebook, hoppas det är ok?
Mvh Sandy
http://www.facebook.com/?ref=home#!/

Anonym sa...

Fantastiskt bra idé med en LO varje vecka, tror dock att det blir svårt att nappa på den just nu eftersom min pysselhörna ligger nerpackad i stora väskor pga för lite utrymme. Lurar dock på att göra som någon annan här, 1 julkort varje vecka men man är ju lite trött på tomtar för tillfället så....... Lycka till, väntar med spänning på nästa veckas alster. / Lenassk

Anonym sa...

Det här var ju en toppenidé! Vill verkligen hänga på. Får se om det går att hålla nu bara, vi väntar ju bebis om några veckor. Kanske får bli ett litet avbrott, men som du skrev ska det ju inte kännas bara tröttsamt och vara allt för stor press. Kanske får bli en liten paus på några veckor då bara! Vi lär ju få en massa fiina bilder att scrappa ikapp sen hursomhelst;) Och alla dessa minnen som man verkligen vill bevara. Jag gör ett försök! Superkul initiativ!
Kram,
Mli

Sockergrynet sa...

Vilken härlig layout och rolig idé!!
Ska se om inte jag kan hoppa på den också! :)

kram

Petra/Paradise sa...

Vilken påhittig men samtidigt en fenomenal utmaning Anna!
Jag hade gärna gjort något liknande!
Får se vad det blir av det hela.
Mitt mål är att göra några stycken detta året iallafall, för jag är så sjukt sugen nu!
Man får se så mycket fint överallt + att jag fick hem en sån fin och inspirerande bok häromdagen!! ;)
å den gjorde mej ju inte mindre sugen!!!

Många kramar till dej vännen och trevlig helg :D

//Petra

Zarah sa...

"...bara slängt på..:"
Goddääääm vad snyggt!! Helt galet läckert - coh en riktigt, riktigt kul utmaning! Man kanske ska önska sig en bra fotoskrivare av tomten DETTA året och haka på utmaningen NÄSTA år, rentav? Jag är en sån segis, sörru, så jag tänkte göra julkortsutmaningen i åååår jag... ;)

Kram!

Sari Hänninen sa...

.... och vilken idé!
du r ju bara bäst, Rimna!

Bra idé... Om jag skulle haka på, skulle jag kanske försöka göra den i ännu mindre format - helt enkelt för att jag saknar fantasi till att göra så stora alster :-)...

lycka till... du kommer att fixa detta med bravur!

Annika kort & gott sa...

Vilken kul utmaning! Ska bli kul att följa dig i ditt skapande om året som går.

Jag fortsätter med ett julkort i veckan, men med twisten att dra en liten lapp med en utmaning att skapa efter.

Däremot borde jag ta efter dig och fotografera mera!
kram Annika

Evas Pyssel sa...

Vilken jättebra ide´!!! Den knycker jag med !! Har haft svårt att komma igång med LO:s. Det blir mest kort och annat . Hade också en tanke i samma stil ang julkort....ett julkort i veckan , så man slipper hetsen före jul . Får se hur länge det håller.
Hittade hit tack vare Tant Animalia. Ska kika runt lite och lägger dig sen i min blogglista. Ha en skön fredagkväll !!!

Marie sa...

Låter som en spännande utmaning, ska nog försöka att få ihop en layout i veckan även om det inte alltid kommer att bli "färska" foton.
Gillade din lager på lager layout, jätteläcker.
Ska följa och kolla på dina layouter i fortsättningen.

Anonym sa...

Vilken bra idé!!! Snygg LO blev det också, att bara "slänga" på saker kanske man skulle prova om resultatet blir så där bra! ;)
Ska se om jag inte ska försöka mig på nåt liknande, en årskrönika vore ju kul!
Jag har redan slagit vad med sambon att jag ska göra 48 julkort innan 1:a december för i år (hm, ifjol!) blev det INGA kvar för oss att skicka själva, så jag tänkte att jag ska försöka göra ett i veckan.
Tack för inspirationen!
/Katarina

Nora sa...

What a great start to this project!
LOVE your layering and your journaling ;)
Big hugs,
Nora

Muffin sa...

Vilken jättekul idé, ser fram emot att följa ert år vecka för vecka. Kanske ingen utmaning för mig att haka på, utpräglat kortmakare som jag är, men jag har haft vissa tankar på att försöka köra lite julkort som du gjorde förra året.
Tack för all inspiration, allt du gör blir bara tokfint! ♥
Kram på dig!

Cattis sa...

Helt fantastiskt kreativ!! Och vilken bra utmaning!! Undrar om jag ska hoppa på den!! Det ska bli så inspirerande att få se dina layouter!! Du är ju sååå bra!

Kram/Cattis

Therese sa...

Vilken bra idé!
tyvärr tar jag alldeles för lite kort för att fixa detta...fast det är ju iofs en de av utmaningen :)
hoppar nog just denna utmaning men tänkte göra samma utmaning som du gjorde förra året. ett julkort i veckan! :D fast ligger redan efter hihiii

E sa...

Ohhhh vilken bra utmaning!!! Ska bli sååå kul att följa!

Nenne sa...

Underbar idé, helt suverän! Jag har letat efter en bra utmaning för året och det verkar som jag hittat den! Min inre röst säger att jag ska haka på och då ska jag följa den så får vi se vart det leder!

Kul med lettersize också!

Übersnygg layout dessutom!