Vimplar till salu

torsdag 2 januari 2014

Det här med inspiration...




Ni kanske kommer ihåg att jag hade äran att bli sponsrad av Slöjd-Detaljer i höstas. Det fungerade finfint... Men idag råkade jag se en inspirationsbild på deras hemsida och hajade till.

Ser ni necessären och mobilfodralet på den vänstra bilden. Den är från deras hemsida, bilderna till höger är från min blogg, skapelser jag har sytt. Nu är det ju så att vi inspireras av varandra och man hittar saker här och där som man använder i sitt skapande. Men jag tycker nog att som ett företag som dessutom har valt att samarbeta med mig tidigare är lite ute på fel spår när man väljer att lägga upp en sådan inspirationsbild utan att ens nämna var man hittat inspirationen eller att det inte är deras egen design.

Men vad vet jag... Jag är ju bara en liten människa som älskar att skapa med händerna.

Kommentera gärna hur ni uppfattar bilderna och upplys mig gärna om jag överreagerar!

Kram till er alla!!

10 kommentarer:

MiaKvack sa...

ÅÅÅH jag blir så ARG!!!
Mobilfodralet kan jag acceptera, jag har sett liknande modeller på flera ställen (småmönstrade tyger/lapptäckskänsla, knappar och med halsrem av textil) och även om det är uppenbart ar skaparen hittat sin inspiration så är det inte en total kopia. Framför allt är ju deras variant mycket enklare sydd och utan de fina och unika detaljerna.
Men necessären!!! Det är riktigt ruttet av ett företag att apa efter på det sättet. Detaljen med den stämplade tygbiten och knapparna... Det är en så uppenbar kopia att jag häpnar. Att ett företag snor andras ideer och använder dem i kommersiellt syfte så fräckt är... skandal! Där mister företaget all sin trovärdighet.

Nej, du överreagerar inte!

Kram

Thean sa...

Du överreagerar inte! Jag tycker de nästintill kopierat din necessär och mobilfodral. Och visst precis som du skriver så inspireras man av varandra. Men när ni tom. haft ett samarbete så tycker jag det är lite dåligt att de iallafall inte skriver vart de fått inspirationen ifrån. Kontakta dem !

Linda sa...

Nä, det där känns väl som att de har kopierat rakt av eller? Och det är väl helt ok att man inspireras av vad andra gör, så länge man skriver det också. Jag tycker inte att du överreagerar. Men sen vet man ju inte, det kan ju vara en helt egen idé också, många får ju liknande idéer. Men eftersom de haft ett samarbete med dig, och antagligen rört sig i din blogg och kikat också kan man ju misstänka var idén kom ifrån. Men ta kontakt med dem och kolla.

Sockergrynet sa...

Jag tycker det här är skitdåligt!!! Det minsta de kan göra är ju att ge dig kredit!! Kopierat rakt av och det är illa!

Tanjis sa...

Tycker absolut inte att du överreagerar!
Visst så inspireras man ju överallt men jag tycker ju att det minsta de kunde ha gjort var att hänvisa tillbaka till dig!
Men du kan åtminstone glädjas åt att dina saker är tusen gånger finare!! :)

Anna sa...

Usch, jag blir arg när jag ser det här.. Förstår inte hur de har mage att kopiera så rakt av.. Tycker med att du ska kontakta de och säga precis som du känner.. Hänvisa till ditt inlägg här ovan.. Det är inte ok att kopiera utan att fråga.. Hade varit bättre om de frågat dig om du inte kunde skapat något fint i deras tyger..
Lycka till!
Kram Anna

Anonym sa...

Hej!

Jag tycker du ska kontakta företaget och fråga hur det kommer sig att de så uppenbart tagit inspiration från din blogg utan att meddela dig. Det är rätt klantigt av ett stort företag att göra så! Sannolikt har det brustit i informationen någonstans, så de helt enkelt missat att kolla med dig, men det går ju att rätta till. Lycka till! Kram, Karin

Anonym sa...

Riktigt oproffsigt att ett större företag gör så. Hade det varit i syfte att lyfta fram sina kunder och vad de gjort med deras produkter hade det varit en sak men så är det ju inte. Det är ju kopierat rakt av. Håller med ovanstående att de borde ha frågat dig först eftersom du har ett samarbete med dem.
MVH Anna-Karin

Idis82 sa...

Håller med om att de är lika. Tråkigt! Men du är en fantastisk inspirationskälla, och gör helt vansinnigt fina saker :-) Dock borde du ha cred av ett så stort företag om de lånar dina idéer….

Unknown sa...

Är så besviken över deras sätt. Skrivit ett eget blogginlägg om just stöld vs inspiration. Jag har frågat slöjddetaljer via deras kundtjänst hur de ser på just sina egna designers inspiration för jag har ett minne av att de hamnade i blåsväder angående sina stämplar ett år med för de var väldigt lika hänglar och stänglar eller var det någon annan? Hm. Något mer svar från Slöjddetaljer Anna Maria?