Vimplar till salu

tisdag 14 januari 2014

tiokompisar

Igår pratade barnen om hur många dagbarn som går hos mig och dom räknade fram och tillbaka hur många som var närvarande och hur många som var lediga. Jag har 5 barn inskrivna hos mig just nu och dom räknade med femkompisar galant. Så vi spann vidare på temat och tillverkade enkla räknestickor med hjälp av piprensare och träkulor, fast med tiokompisar.

Sen hade vi en väldigt trevlig pratstund kring dessa kulor. Barnen kunde förklara hur dom tänkte och vi satte namn på deras tänk - plus och minus. Allt var verkligen avspänt och på deras nivå. Då jag själv har en väldigt spänd relation till matte, kändes det häftigt att se och höra nyfikna barn upptäcka mattematik.

Ha det bäst!

1 kommentar:

MiaKvack sa...

Härligt!
Tips på annan avspänd mattelek som passar förskolebarn:
-Stapeldiagram med lego/duplo. Man kan undersöka vad som helst, tex hur många som har långärmad/kortärmad tröja, hur många som gillar hund/katt, pizza/tacos. Markera alternativen och "rösta" genom att bygga torn. Vilket torn blev högst? Det är fler som har långärmad tröja än kortärmad. osv. Igår kollade vi hur mycket varm respektive kall choklad som behövdes till skogsutflykten med denna metod. Mycket användbart.
-Cirkeldiagram med frukt. Hos oss får man EN frukt var vid fruktstunden. En frukt kan dock vara en halv banan+en fjärdedels päron+en fjärdedels äpple. Att rita en cirkel på ett papper och färglägga de "bitar" man ätit är ett enkelt sätt att konkretisera. Två halvor är inte mer än en hel. Bara fler ;-)

Jag är fullständigt övertygad om att rika matte-upplevelser i förskoleåldern gör att barnen är bättre rustade för den abstrakta delen av matematiken senare. -och slipper få en spänd relation till matematiken. :-)
Det som är tråkigt förstår jag inte och det jag inte förstår blir tråkigt.