Vimplar till salu

lördag 5 april 2014

Projekt Stensöta


Jag arbetar som dagmamma som säkert det flesta av er vet redan och jag och barnen älskar att vara ute i skogen på dagarna. Dessutom så har jag en liten postlåda på lekstugan i trädgården och härom dagen frågade ett av barnen om det inte kunde komma post dit. Då föddes idén om att ett litet skogsväsen kunde skicka brev till oss.

Så tanken är att Älvan Stensöta skriver brev som kommer till lekstugan med små uppdrag. Jag tror minsann första uppdraget blir att hjälpa Stensöta att bära den lilla trädgårdsbänken till hennes träd. Hon har nämligen beställt den ur en katalog och hon har ju själv ingen brevlåda så då använder hon våran ;)

Älvan Stensöta är en trädgårdsintresserad liten älva som gillar färg och glitter. Hon kommer att lära barnen om skogen, om fantasi och hur roligt det är att berätta historier. Genom att få uppdrag, ledtrådar att klura ut och att få leka i skogen hoppas jag att barnen ska se skogen som en underbar plats som vi ska vara rädda om.




Här har jag pysslat ihop några saker som jag ska montera i skogen. Ska bara hitta en lämplig plats först så att vi är säkra på att det får vara i fred.



Min dotter har varit med i projektet och i eftermiddags blev vi så sugna på att testa grejerna så vi gick en skogspromenad och testade vid ett träd. Återkommer med bilder från platsen som blir permanent vid senare tillfälle. I sitt första brev har Stensöta även skickat med älvstoft som vi måste använda när vi går in i skogen. För utan det så kan man inte se Stensötas hem.

Ja, ni hör ju, min hjärna går på högvarv och jag har nog roligast ;)

Önskar er en trevlig helg och glöm inte att fantisera lite! :)

3 kommentarer:

Anne sa...

For et vakkert alvehjem! Nydelige farger. :)

Klem, Anne.

Zezza sa...

Åh nu dog jag lite! Så underbart fint och härligt tänk. Nu måste jag låna den iden lite till mina barn, vi försöker vara i skogen så mycket vi kan när helgen kommer.

2ne sa...

Herlig prosjekt dette var.
God påske :-)