Vimplar till salu

söndag 20 juli 2014

Virkade tvättlappar



Har plockat fram virkgarnskorgen och virkar färgglada tvättlappar. Dom lyser upp vilken gråmulen dag som helst.




Superenkla att virka, ska försöka mig på en beskrivning, så jag själv kommer ihåg hur jag gjorde.

Jag har valt att virka mina i Järbo Soft Cotton med nål 3,5
Kanten är virkat med Mandarin Petit nål 2,75

Då jag valt bomullsgarn är tvättlapparna tvättbara i 60 grader.

Lägg upp 30 lm (räkna inte med löpöglan)
Varv 2 - Virka en fm i den andra maskan. Virka därefter en fm i varje maska hela varvet.
Varv 3 - Virka en lm och sen en fm i varje maska hela varvet.
Upprepa varv 3 tills du är nöjd med storleken.

Kant
Virkar 5 stolpar i en maska och sen en sm i nästa maska. Upprepa tills du kommit runt.

Öglan virkas av luftmaskor antingen i slutet av tvättlappen eller också i slutet av kanten. Har man som jag ett tunnare garn till kanten kan det behövas virkas stolpar eller fasta maskor kring öglan för att få den lite grövre.

Lycka till och fråga gärna om något känns oklart.



Vill man inte virka själv finns dessa till salu i min facebookgrupp. Välkomna!



2 kommentarer:

Rachel Parys sa...

I love crocheted washcloths, I make them all of the time!! This is a great pattern, I am going to have to try it!! Thanks for sharing!

Rumpetuss sa...

Men vilka fina tvättlappar, det mönstret måste jag prova!!