Vimplar till salu

måndag 5 november 2012

Äppelchips

Jag har vid ett tidigare tillfälle berättat om att vi har en gammal uppväxt trädgård med inte mer än 7 olika äppelträd (!) Vi vet vilka sorter det är då vi fick ärva en växtkarta från dom tidigare husägarna.

En utav mina favoriter är Cox Orange, ett syrligt äpple som man helst skördar nu i november och kan om man förvara dom rätt äta ända in i janurari. Fast vi brukar aldrig få några kvar att rulla in försiktigt i tidningspapper och lägga ner i jordkällaren. ;) Vi äter, bakar paj och sen torkar vi alltid dom sista äpplena.

Nu var det i sista stund, då jag såg att Sidensvansarna anlände igår och mumsade loss i våra träd. Men jag lyckades rädda några stycken.


Torka äpplen är lätt och det finns säkert massor med olika sätt att göra det på men såhär brukar jag göra:
Tvätta och skala äpplena, ta ur kärnhuset och skiva dom i tunna skivor.

Lägg skivorna på bakplåtspappersklädda plåtar/galler. Sätt in dom i ugnen på 50 grader gärna varmluft. Låt det vara en springa öppen så fukten kan komma ut. Det brukar ta 4-5 timmar, det är bara att känna på dom om dom är klara. Dom ska vara torra men ändå lite mjuka.



Detta är dotterns favoritgodis och eftersom hon inte tål färska äpplen (pollenalllergi) så är detta ett bra alternativ!

Det är som att ha en burk sommar att smaska på :)
Trevlig måndag på er!

1 kommentar:

Zarah sa...

Cox Orange är mitt favoritäpple och jag ääääälskar torkade äpplen - det gjorde min mor ofta. Kanske ska ta och köpa mig lite äpplen att torka...? Tack för påminnelsen! :D